Träning-gym

Träning-gym

träning-gym
träning-gym
träning-gym
träning-gym

Det de flesta associerar med träning är just träning-gym. 

SÅ GÅR DET TILL

Träning-gym innebär att du skaffar dig ett medlemskap på ett gym. Enklast på ett som inte ligger alltför långt från ditt hem eller ditt arbete. När väl du är medlem finns det en uppsjö av aktiviteter när det gäller träning-gym. Du kan ägna dig åt enbart åt konditionsträning eller åt att träna styrka eller förslagsvis både och.

Vad det gäller kondition när det kommer till träning-gym så finns det löpning på löpband, träningscyklar, cross-trainers och roddmaskiner. Det finns även maskiner som tränar ditt stakande när det gäller längdskidåkning. Och det är bara en del av det som finns rörande träning-gym.


TRÄNA STYRKETRÄNING

Träning av styrka och muskelbyggande är även det en stor del av träning-gym. Det kan ske på varierande sätt och själva utbudet av sätt skiljer sig från gym till gym. Det finns oftast maskiner som tränar olika delar av kroppen som rygg, mage, armar och ben. På själva maskinen står det hur den ska användas, vad man bör tänka på och det kan även finnas en funktion som visar hur sakta eller fort övningen skall göras och håller räkningen på hur många repetitioner du gör.

Om det inte passar dig kan du använda dig av fria vikter och skivstänger och hantlar. Med dessa kan du också träna alla muskelgrupper men utförandet är lite annorlunda från att göra det med maskiner. Det finns inga instruktioner hur du ska göra och vikten av att göra rörelser och lyft på rätt sätt blir större för att minska skaderisken.

Oavsett om du väljer att träna med maskiner eller fria vikter kan det vara bra att du som nybörjare tar hjälp av en personlig tränare så att du kommer igång rätt. De kan även hjälpa dig med kostråd. De flesta gym tillhandahåller servicen av personliga tränare till en ökad kostnad för dig som kund förstås.

Annan personal på gym brukar också kunna visa dig i början hur maskiner och dylikt fungerar. Även om du är van vid träning-gym kan du ha nytta av en personlig tränare som ser till att du gör övningarna rätt och som pushar dig att göra de där extra välbehövliga repetitionerna som du kanske inte hade gjort om du hade tränat ensam.


ANDRA TRÄNINGSFORMER PÅ ETT GYM

Förutom allt detta erbjuder träning-gym olika gruppövningar som spinning, crossfit, Bodyweight och cirkelträning för att nämna några. Det finns även möjligheten för en grupp med tränare att löpa ute för att träna inför ett maratonlopp till exempel. Alla är olika och vill ha ut olika saker av sin träning. En del trivs bäst med att träna ensam eller med en kompis medan andra sporras av att träna i en grupp. Med träning-gym finns det så många möjligheter och det finns något för alla.

TÄNK PÅ HELHETEN

Tänk dock på helheten, träna allsidigt, ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Det är inte bara kroppen som behöver sitt utan också knoppen så försök att jobba med att nå ett mentalt välbefinnande också.

Skaffa dig därför med fördel rutiner som att välja nyttigare alternativ vad det gäller mat, cykla till jobbet, ta trapporna istället för hissen, stressa inte utan prioritera och fokusera så att du är mer i stunden. När du väl har fått ordning på dina nya vardagsrutiner kommer du att märka att det blir lättare att hålla en kontinuitet vad det gäller träna friskvård.



APP

Förutom att leverera gymutrustning erbjuder vi även träningsprogram och övningar via vår app som man enkelt kan ladda ned från iTunes, antingen till iPhone, iPad eller iPod. Appen hittar du här >>
Programmen är enkla att följa, och det finns pass för alla, enkla pass för den som inte har tränat tidigare och avancerade pass för de mer vältränade. Passen är framtagna för det ska finnas något för alla, allt för att undvika skador och få ett bättre träningsresultat med bandträning. 

BODYWEIGHT®

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna.
Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.
Själva redskapet består av två band med handtag. 




Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 







Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 
Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 
Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 






Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!